Nytt datum - 13 mars ansluter Cosmic till personuppgiftstjänsten

2024-03-07

Anslutning av Cosmic till personuppgiftstjänsten sker onsdag 13 mars.

Region Uppsala håller nu på att ansluta olika system till Personuppgiftstjänsten (PU-tjänsten), Ineras nationella tjänst som hanterar personuppgifter från bland annat Skatteverket. PU-tjänsten ska användas för alla system som behöver ha koppling mot Skatteverkets befolkningsuppgifter och nu står Cosmic på tur.

Denna tjänst ersätter Master

PU-tjänsten kommer att ersätta Master som vi har idag. Vi kommer att behålla Master under en övergångsperiod för reservnummer.

Flera andra regioner har redan startat upp med denna anslutning, som på sikt bland annat kommer att underlätta för invånare att lista sig i andra regioner. Det blir även mer gynnsamt ekonomiskt för regionen. Anslutningen till PU-tjänsten innebär en del förändringar i patientkortet i Cosmic.

Här hittar du mer information om förändringarna:

Nationella PU-tjänsten (pdf)

Charlotta Hall