Siths e-id

Identifieringstjänst Siths är en säkerhetslösning och e-legitimation som gör det möjligt att identifiera med stark autentisering när du loggar in i e-tjänster. Siths används också för att kryptera information när e-tjänster, system eller servrar ska kommunicera med varandra.

Mobilt Siths

Mobilt Siths kan liknas vid ett bank-id för hälso- och sjukvården. Med mobilt Siths kan du på ett säkert sätt kan legitimera dig och logga in på mobila enheter, till exempel mobiltelefon och surfplatta. Applikationen kan du ladda ner via regionens företagsportal, alternativt via Appstore eller Playbutik.

Den mobila inloggningsmetoden kommer till att börja med vara tillgänglig för de nationella tjänsterna Pascal och Nationell patientöversikt (NPÖ), men tillgängligheten kommer att byggas ut med fler nationella tjänster. Det kommer även i fortsättningen att krävas ett fysiskt Siths-kort.

Om du har behov av att använda den nya mobila Siths e-id-klienten följer du instruktionen längre ner på sidan. En av förutsättningarna är att du har en Siths e-id klient på din dator. Annars fortsätter du att använda ditt Siths e-id-kort vid inloggning, precis som tidigare.

Kommuner

Region Uppsala är ansvarig utgivare av Siths för alla kommuner inom regionen, förutom Östhammars kommun. Kommunerna har själva utsedda Siths-ansvariga som utför beställningar av Siths-kort.

Siths till privata vårdgivare

Privata vårdgivare som har avtal med Region Uppsala kan beställa Siths e-tjänstekort genom Region Uppsala. Kostnaden för Siths e-tjänstekort faktureras.

Prislista Siths för privata vårdgivare

Konsultkort 500 kronor
Reservkort 400 kronor
Ny PUK-kod 250 kronor
HCC på befintligt kort 200 kronor.

Privata vårdgivare med Cosmic

Er lokala kortbeställare beställer Siths e-tjänstekort, Siths-certifikat eller Siths-reservkort kortbeställningssystemet Notes eller via it-support och vårdsystemsupport. Ny kortbeställare beställs via beställningsformulär.

Privata vårdgivare utan Cosmic

För beställning av Siths e-tjänstekort, Siths-certifikat eller Siths-reservkort kontakta privataavtal@regionuppsala.se
Gäller inte privata tandläkare.

Siths till it-konsulter

Om du har uppdrag inom Region Uppsala och behöver ett kort är det verksamheten inom Region Uppsala som beställer kortet.

Fotografering

Du kan fotografera dig i någon av våra fotostationer som finns vid ingång 70 på Akademiska sjukhuset, Enköpings lasarett, Tierp Vårdcentrum och Östhammars Vårdcentral. Det går även bra att fotografera dig på drop-in-tiderna.

Ring på klockan vid entrén efter klockan 16.

Aktivera ditt Siths-kort, Uppsala

Fotografera dig eller aktivera ditt Siths-kort på passerkortsmottagningen, ingång C1, Akademiska sjukhuset.

Ta med giltig legitimation (digital id-handling är inte en godkänd legitimation för att aktivera ditt Siths e-tjänstekort). Om du har skyddad identitet behöver du kontakta oss för att boka en tid för att aktivera ditt e-tjänstekort.

• Drop-in måndag–torsdag: 7–16.45.
  • Fredag: stängt

Ring på klockan vid entrén efter klockan 16.

Tidsbokning:

Gör så här för att boka tid via Timecenter:

• När du loggat in i Timecenter,  välj fotografering eller utlämning av e-tjänstekort.
  • Välj en ledig tid som passar dig.
  • Lägg till ditt för- och efternamn, telefonnummer och mejladress.
  • Bekräfta bokning.

Aktivera ditt Siths-kort, Lasarettet i Enköping

Tisdagar och onsdagar  8–11 samt 12–15

Vid ev frågor mejla passerkort.lsu@regionuppsala.se

Besöksadress Lasarettet i Enköping

Fastighet & Service Drift
Kungsgatan 69B, Enköping

Passerkort utan e-tjänstefunktion (endast för passage)

Drop-in måndag–torsdag: 7–16.45.
Fredag: stängt

Öppettider för dig som arbetar på Uppsala universitet

Du kan hämta ut ditt passerkort måndag till torsdag mellan klockan 7 och 15 (drop-in). Fredagar stängt.

Passerkortsenheten

E-post: passerkort.lsu@regionuppsala.se