Fyra konstnärer har valts ut till RUSMUS 2024

2024-04-16

Konstnärerna Valentine Isaeus-Berlin, Nate Jensen, Sofia Zwahlen och Rasmus Richter har valts till RUSMUS 2024 - Generation RUSMUS.

Under 2024 kommer projektet att lyfta fram en ny generation konstnärer som ska fortsätta belysa hur det offentliga rummets temporära karaktär formar socio-politiska relationer och reflektera över hur dessa kan påverkas utifrån ett konstnärligt perspektiv.

Projektet RUSMUS syftar till att stötta och guida unga och nyexaminerade konstnärer som är i början av sina karriärer. RUSMUS utforskar ”temporalitet” i det offentliga rummet genom ett mobilt program som under 2024 ambulerar runt om i Uppsala och Knivsta kommuner.

Under 2024 kommer de utvalda konstnärerna att få vistas på ett residens där de lär känna Uppsala läns konstliv och infrastruktur. Längre fram kommer konstnärerna att få skapa konstnärliga interventioner eller undersökningar i det offentliga rummet. I höst kommer dokumentation från årets interventioner presenteras i en utställning.

Läs mer om projektet RUSMUS och konstnärerna: RUSMUS – Temporary Spaces (regionuppsala.se)

Eira Ekenstaf

Verksamhetsutvecklare konst